De dag van Wijchen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu De dag van Wijchen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu

De dag van Wijchen

Door: Dik

Blijf op de hoogte en volg Dik

17 Juli 2024 | Nederland, Nijmegen

Hallo lieve vrienden,

Vanmorgen ben ik ook weer vroeg naar de Wedren gegaan. Kwart voor vier stond ik klaar om te vertrekken. Om vier uur hebben we een minuut stilte gehouden voor de MH17-slachtoffers. Dat is vandaag precies 10 jaar geleden. Daarna konden we vertrekken. De rij kwam in beweging … en deed er 24 min over voordat ik door het poortje kon vertrekken. Kennelijk liep iets niet helemaal goed.

De weersverwachting zei dat het droog zou blijven en pas na de middag zou gaan regenen. Dus vertrokken we in een druilerig buitje. Gelukkig maar een klein buitje. Na de middag is het dan weer niet gaan regenen, maar werd het bijna 30 graden.

Mijn been deed het redelijk vandaag. Bovendien kon ik nu af en toe een slachtoffer uitzoeken om een praatje te maken. Dan vliegt de tijd wat meer als je loopt. De eerste dag zijn de meeste deelnemers nog te veel met zichzelf bezig om rustig een praatje te beginnen.

Slachtoffers uitzoeken is minder evident dan het klinkt. Veel mannelijke deelnemers zijn tegenwoordig 1,90m, 2m of groter. Dus dan moet ik met mijn hoofd achterover omhoog roepen of de betrokkene een praatje wil. Vrouwelijke deelnemers zijn gemiddeld 20cm kleiner; dat gaat iets gemakkelijker. Bovendien lopen veel lopers samen met vriendjes. Derhalve zijn ze vaak meer met die vriendjes bezig en minder geïnteresseerd in iemand die vanuit de diepte omhoog roept.

Contact maken gaat het best tijdens de lus waar alleen de 50km-lopers komen. Daar is het minder druk en herken je mogelijke gesprekspartners gemakkelijker.

Zo liep ik een tijdje samen op met een beveiliger van het AMC (Amsterdams universitair medisch centrum). Toen ik begon over de agressie in ziekenhuizen, bleek dat zijn beleving anders was dan wat ik van onze medische dochter/schoondochters hoor. Hij begon meteen over neergeschoten criminelen en dergelijke waarvoor extra beveiliging nodig was.

Ik heb ook met een paar sponsorlopers voor ernstige ziekten lopen praten. Ik zal jullie hun persoonlijke redenen hier besparen.

De laatste gesprekspartner was een meisje van begin twintig. Alleen lopend, ongeveer 1,70m, dus gemakkelijk aanspreekbaar. Ze liep een klein beetje moeilijk en bleek dankbaar voor de afleiding van een gesprek. Ze had een paar jaar geleden, toen ze nog jong genoeg was, al een paar keer de 30km gelopen. We hebben gezellig gebabbeld over haar studieplannen, de kwaliteit van onze wandelsokken, haar wandelvrienden die haar hadden gezegd dat ze maar vast door moest lopen omdat ze het wat moeilijk had en meer van dat soort zaken. Toen we in Wijchen vast liepen in de mensenmassa aldaar namen we afscheid. Ze bedankte me met de woorden dat de afleiding van het gezellig kletsen haar nieuwe energie had gegeven. Dat was wederzijds.

In Wijchen liepen we zoals gezegd vast in de mensenmassa. Daar kwamen de 50km, 40km en 30km bij elkaar. Waarschijnlijk als gevolg van de nieuwe startprocedure (één tijdslot per afstand in plaats van 2 voor de 40km en 2 voor de 30km) kwam de bulk van alle afstanden op hetzelfde ogenblik bij elkaar. Met een erg groot oponthoud tot gevolg, maar eindelijk kon ik aan het laatste stuk beginnen.

Toen ik vlak voor de finish stond te wachten tot de verkeersregelaar ons door zou laten, speelde de muziek “er staat een paard in de gang”. Ineens voelde ik een hand op mijn schouder. Verbaasd keek ik om. Een stevig gebouwde man stond klaar om een polonaise in te zetten. Kennelijk een soort Pavlov-reactie. Paard in de gang betekent polonaise. Ik heb de hand wat oneerbiedig afgeschud en daarmee hield de polonaise gelukkig op.

Een paar minuten later meldde ik me af om vervolgens naar huis te fietsen waar Astrid en Marja (even op bezoek) een lekkere kop thee met gebak voor me hadden.


  • 17 Juli 2024 - 22:13

    Astrid :

    [e-1f60d] Je hebt het weer top gedaan [e-1f60d]


  • 17 Juli 2024 - 22:20

    Kirsten:

    [e-1f44f][e-1f44f][e-1f44f] dapper. Nog niet echt optimaal dus de nieuwe startprocedure… hopen dat t morgen beter doorloopt… dikke knuffel!


  • 17 Juli 2024 - 22:42

    Albert En Gertie:

    Dik, fijn dat je weer een interessante dag had! Weer een geweldige prestatie en dan ook nog een verslag na afloop schrijven!

    sterkte morgen met de wachtrijen en succes met lopen!


  • 17 Juli 2024 - 22:50

    Marja:

    Dik, je kwam binnen als of je even een boodschapje had gedaan.

    En dat na 50 km te hebben gelopen.

    Gewoon Topfit. Echt je bent een Topper.

    Morgen de 7 heuvelen, ik wens je weer veel wandelplezier .

    Succes.[e-1f31e][e-1f44b][e-1f44d]


  • 17 Juli 2024 - 23:32

    Jan Willem Bronkhorst :

    Contact maken met willekeurige personen geeft bijna altijd inspiratie, reflectie en ook afleiding. Sterkte, de helft zit er op Morgen nieuwe ervaringen.


  • 17 Juli 2024 - 23:37

    Dirk Stockmans:

    Altijd een genoegen om je verhalen te lezen, Dik.


  • 17 Juli 2024 - 23:45

    Laura:

    Goed zo, Dik! Je doet het toch maar weer. Ik hoop dat je been zich verder koest houdt en de laatste 2 dagen ook lekker gaan.

    Veel liefs, Laura


  • 18 Juli 2024 - 05:55

    Willemien:

    [e-1f44d][e-1f44d][e-1f44d][e-1f44d]weer een topprestatie Dik en weer leuk geschreven [e-1f923], groetjes willemien


  • 18 Juli 2024 - 08:43

    Els Trypsteen:

    Weer heel goed gedaan Dik! Een fijn verslag om te lezen!


  • 18 Juli 2024 - 09:09

    Kees:

    Dat met doe mensenmassa als de afstande weer samenkomen hoor ik vaker van je. Is ee verbeterpuntje. Verder ben ik blij dat het redelijk gaat met je been. Benieuwd naar het volgende verslag!


  • 18 Juli 2024 - 11:01

    Linda Cresens:

    Weer supergoed gedaan [e-1f44d], heel leuk om je te volgen via je reisverslag, zo krijgen we een klein idee van hoe het eraan toe gaat! Intussen ben je reeds een eind onderweg vandaag, succes!


  • 18 Juli 2024 - 11:34

    Ans Huizi G:

    Goed hoor!

    Wat een energie nog

    Groetjes van wim en mij

    Ans Huizing


  • 18 Juli 2024 - 11:42

    Marcel Schmitz :

    Altijd fijn om al lezende een beetje mee te mogen lopen in jouw voetsporen tijdens de Vierdaagse. Vandaag heb je in ieder geval n groot voordeel t.o.v. vele andere deelnemers, aangezien jij je goed hebt kunnen voorbereiden op geaccidenteerd terrein. Veel succes gewenst, vandaag en morgen. Kijk uit naar jouw verdere verslagen.


  • 19 Juli 2024 - 18:29

    Ingrid :

    Deze kon ik gisteren niet lezen, vandaar een late reactie. Wat knap dat je dit vol kan houden. Leuk, de verschillende gesprekspartners onderweg. Groetjes Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijmegen

Dik

vierdaagseloper

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 70
Totaal aantal bezoekers 25142

Voorgaande reizen:

15 Juli 2024 - 19 Juli 2024

Eindelijk weer de Vierdaagse

18 Juli 2022 - 22 Juli 2022

Eindelijk weer de Vierdaagse

15 Juli 2019 - 19 Juli 2019

de elfde vierdaagse

16 Juli 2018 - 20 Juli 2018

de Vierdaagse van 2018

17 Juli 2017 - 21 Juli 2017

De Vierdaagse van 2017

18 Juli 2016 - 22 Juli 2016

De honderdste Vierdaagse

20 Juli 2015 - 24 Juli 2015

De Vierdaagse van 2015

14 Juli 2014 - 18 Juli 2014

vierdaagse 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

De vierdaagse van 2013

15 Juli 2012 - 21 Juli 2012

Weer de Vierdaagse

17 Juli 2011 - 22 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: