Dag 3, warm maar niet te zonnig - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu Dag 3, warm maar niet te zonnig - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu

Dag 3, warm maar niet te zonnig

Door: Dik

Blijf op de hoogte en volg Dik

19 Juli 2018 | Nederland, Nijmegen

Hallo fans,
Ook vanmorgen liep de wekker weer om drie uur af. Het duurde even voordat ik besefte wat er aan de hand was. Oh ja, ik werd geacht op te staan en niet alleen nu, ook morgen zou dat zo gaan. Ik heb dus mijn hoofd heen en weer geschud in de ijdele hoop wat wakkerder te worden, heb me op de automatische piloot aangekleed en ben naar beneden gestrompeld. Gelukkig had Astrid zoals steeds alles perfect klaar gezet, zodat ik alleen maar hoefde te doen alsof ik wakker was.
Op de Wedren aangekomen was ik wakker genoeg om weer naar het juiste poortje te gaan om om vijf over vier te vertrekken. De hele dag werd ik echter achtervolgd door visioenen van een groot koel bed die gaandeweg erger werden. Tegen het eind van de wandeling moest ik zelfs de neiging onderdrukken om met mijn ogen dicht te gaan lopen. Ik heb het in Bangkok wel eens gepresteerd om staande in een bus in slaap te vallen, maar toen was er een chauffeur die reed. Nu moet ik zelf mijn weg zoeken en dat gaat niet zo goed als je loopt te slapen.
De tocht zelf verliep ook nu weer voorspoedig. Het was weliswaar warm, maar het grootste deel van de tijd schermde een vriendelijke altocumulus de zon af; soms door de zon uiteen gedreven tot verspreide schapenwolkjes, soms aaneengroeiend tot bijna altostratus. Met andere woorden: het was wisselend bewolkt. De zon veroorzaakte dan ook weinig ongemak.
In Middelaar pauzeerde ik met thee en soep bij de tent waar ik vorig jaar aan een ware hoosbui ontsnapte. Nu niet binnen maar lekker in de buitenlucht. Geplaagd door de visioenen van grote koele bedden bleef ik veel te lang onderuitgezakt zitten. Pas na een half uur pauze vertrok ik weer.
De weg ging verder naar Gennep, precies halverwege de 50 km en de enige bruisende plaats in de 50 km-lus, waarna de terugtocht richting Nijmegen begon. Onderweg raakte ik aan de praat met een vader en zoon. Hoewel de vader pas aan zijn derde kruisje bezig was, had hij al vaak een van de afstanden gelopen. Eerst als begeleider van zijn zoon die toen nog zoontje was de 30 km. Toen zou hij de 50 km doen, maar besloot zijn moeder ook eens een keertje mee te doen. Hij dus als niet ingeschreven begeleider met zijn moeder mee, weer de 30 km. Toen deed hij echt mee, maar werd de Vierdaagse na de eerste dag afgelast. Toen deed hij weer echt mee, maar kreeg hij na drie dagen een hevige spierontsteking. Uiteindelijk is het nu dus toch goed gekomen en lopen vader en zoon samen de 50 km.
Omdat de vader vaak last heeft van blaren, heb ik hem mijn sokkentruc aan de hand gedaan; sokken binnenstebuiten want de buitenkant is veel beter afgewerkt dan de binnenkant. Vader en zoon begonnen te lachen. Zo deden zij het ook al een paar jaar. Grote ontdekkingen worden inderdaad vaak door verschillende mensen op ongeveer hetzelfde ogenblik gedaan.
De tweede pauze was weer vlak voor het klimmetje dat de aanloop vormt voor de zeven heuvelen, ditmaal buiten op een piepklein terrasje van een wandelvereniging en ook weer iets langer dan normaal. Daar zat ik naast een wat oudere dame, d.w.z. ouder dan ik. Klimmetjes waren echt haar ding, wat ik fijn voor haar vond. Daarna vertelde ze dat ze een paar jaar geleden tijdens een tocht in Tibet regelmatig achterom keek met een gevoel van wauw wat heb ik al veel geklommen. Ik denk niet dat de zeven heuvelen haar problemen hebben opgeleverd.
Een groep Duitse militairen zong luidkeels diverse liederen aangemoedigd door een schorre voorzanger. Hij had kennelijk te veel voorgezongen. Helaas wordt het zingen steeds vaker vervangen door geluid dat uit contrapties in of aan rugzakken komt. Niet alleen bij groepen, maar ook bij veel individuele lopers. Ook langs de kant lijkt steeds meer elektronische muziek ten gehore te worden gebracht. Het voordeel is dat ik nu weet dat het nuttig is een tietatoeter op je waterscooter te hebben of een woonboot in de haven. De topper van dit jaar is iets met meloenen: ze is de dochter van de groenteboer, maar alle mannen noemen haar een whooohauw.” Afgezien van het twijfelachtige gebruik van het voegwoord “maar” doet zich hier een seksistische inslag vermoeden. Ik heb echter diverse vrouwen luidkeels mee horen zingen. Misschien kennen zij de dochter van de groenteboer persoonlijk.
Op de zeven heuvelen deed ik de schokkende ontdekking dat de afrastering van het bos was hersteld. Nu was het niet langer mogelijk het bos te betreden om daar discreet een boom te bewateren. Nu heb ik noodgedwongen iets minder discreet bewaterd. Geen boom trouwens.
Om even over half drie was ik op de Wedren. Omdat de Ludomethode gisteren goed gewerkt heeft, ook vandaag geen massage genomen. Op de fiets naar huis trof ik Marja en Astrid op een terrasje. Daar ben ik toen eerst maar neergeploft om een beetje bij te komen, nog steeds achtervolgd door visioenen. Ook Astrid heeft daar trouwens last van. Nog 1 dag volhouden, dan mogen we eraan toegeven.

Dik

  • 19 Juli 2018 - 18:46

    Willemien:

    Hoi Dik, haha weer een leuk verhaal,weer

  • 19 Juli 2018 - 18:50

    Willemien:

    Weer

  • 19 Juli 2018 - 18:49

    Willemien:

    Weer

  • 19 Juli 2018 - 18:53

    Willemien:

    Weer goed gedaan Dik. Tot morgen

  • 19 Juli 2018 - 19:11

    Linda Cresens:

    Weer fijn om te lezen, super goed gedaan en op naar de laatste uitdaging morgen! Succes en de groetjes aan Astrid en ook proficiat voor haar gedrevenheid !

  • 19 Juli 2018 - 21:46

    Marrigje:

    Hoi Dik,
    Jij ligt nu ongetwijfeld heerlijk te dromen in een hopelijk voor jou koel bedje.
    Morgen laatste etappe. Weer top gedaan hoor. Super goed.
    Succes met de laatste loodjes.

  • 19 Juli 2018 - 22:01

    Laura:

    Goed zo Dik! Heb, zoals altijd, genoten van je verslagen.
    Veel succes morgen met de laatste dag.
    Laura

  • 20 Juli 2018 - 07:18

    Louisebroersma@outlook.com:

    Ha Dik,

    Het einde komt er aan , heel veel succes hoor vandaag.


    Loes en Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijmegen

Dik

vierdaagseloper

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 23774

Voorgaande reizen:

18 Juli 2022 - 22 Juli 2022

Eindelijk weer de Vierdaagse

15 Juli 2019 - 19 Juli 2019

de elfde vierdaagse

16 Juli 2018 - 20 Juli 2018

de Vierdaagse van 2018

17 Juli 2017 - 21 Juli 2017

De Vierdaagse van 2017

18 Juli 2016 - 22 Juli 2016

De honderdste Vierdaagse

20 Juli 2015 - 24 Juli 2015

De Vierdaagse van 2015

14 Juli 2014 - 18 Juli 2014

vierdaagse 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

De vierdaagse van 2013

15 Juli 2012 - 21 Juli 2012

Weer de Vierdaagse

17 Juli 2011 - 22 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: