Best wel zwaar - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu Best wel zwaar - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu

Best wel zwaar

Door: Dik

Blijf op de hoogte en volg Dik

19 Juli 2016 | Nederland, Nijmegen

Hallo lieve allemaal,
Vandaag was best wel een beetje een zware dag. Niet alleen was het nogal warm, er liepen ook nog eens zo’n 10 % meer deelnemers dan andere jaren. En net als met auto’s op overvolle autowegen nemen fileproblemen sterk toe als het aantal lopers toeneemt. Ik was dan ook pas om vier uur binnen. Aangezien ik om iets over vier vertrokken was, ben ik dus bijna twaalf uur onderweg geweest. Omdat mijn hoofd al die tijd blootstond aan de hoge temperaturen, heeft het even geduurd voordat ik doorhad dat van vier tot vier twaalf uur is. Trek daar een klein uur vanaf voor de pauzes en het resultaat is een gemiddelde van ongeveer 5 km/h. Niet iets om over naar huis te schrijven eigenlijk
Maar laat ik bij het begin beginnen. Om één minuut voor drie liep mijn horloge af. Waarom één minuut voor drie? Wel, mijn horloge loopt één minuut voor, zodat ik meestal op tijd kom. Aflopen leidt niet per definitie tot ontwaken. Wie wel eens met een computer heeft gewerkt, kent misschien boodschappen in de trant van “bezig met de installatie van 39 updates, schakel het systeem niet uit.” Wel, mijn lichaam was gehackt door een kwaadaardig Windows virus dat voortdurend die boodschap genereerde. Gelukkig had ik het meeste de avond tevoren klaar gezet en zorgde Astrid voor de rest. Zo kon ik toch even over half vier de deur uit hoewel mijn systeem nog steeds niet echt stabiel reageerde. Het duurde nog een paar uur voordat ik niet langer bang was voor de mededeling dat mijn systeem automatisch opnieuw zou gaan opstarten om de updates te activeren. Pas nadat ik bij de eerste rustpauze wat brood, een krentenbol en een paar plakken koek (kwamen bij de thee) naar binnen had gepropt durfde ik te concluderen dat de kans op abrupt uitvallen niet meer al te groot was.
De krant wist al te melden dat tientallen lopers per ambulance moesten worden afgevoerd in verband met de hitte en, volgens mij, de stagnatie onderweg. Met het oog op mijn tegenspartelende gestel en de verwachte hitte, heb ik vanaf het begin zo veel mogelijk in de easy going modus gelopen. Voor wie de beschrijving die ik een paar jaar geleden heb gegeven, niet heeft gelezen, dan wel door de tand des tijds is vergeten: je loopt rechtop alsof je een stapel boeken op je hoofd hebt. Met dit soort weer is één boekje wel genoeg. Je probeert zo ontspannen mogelijk elke stap te zetten, dus vooral niet proberen te forceren. Dat werkt wonderwel en maakt dat je vele kilometers kunt volhouden. Hoewel de hitte niet te missen was, heb ik het redelijk volgehouden. Daarnaast heb ik me braver dan ooit gehouden aan het motto veel te drinken en in de loop van de dag bijna drie-en-een-halve liter water naar binnen gewerkt. De kom tomatensoep met balletjes is daarbij meegerekend. De tomatensoep is in de uitspanningen langs de route vaak onmeunig zout (noot van de auteur: mijn moedertaal voor “vreselijk zout”) en dat kwam goed van pas. Zo heb ik de finish in redelijke staat gehaald. Wel met geïrriteerde voeten door de hitte, maar zonder blaren.
Nieuw was dit jaar het extra lusje om van de 50 km 55 km te maken. Een verademing, nog maar zo’n 5000 mensen op de ruime landweg. Het tempo van iedereen ging ineens zichtbaar omhoog. Op het deel van de route waar alle afstanden liepen, was het zoals gezegd af en toe kommer en kwel. Elst kent meestal wel wat fileleed, maar nu was het echt bijna stilstaan. Ook Valburg schoot minder op dan gewoonlijk. En op de beruchte dijk naar Nijmegen, waar tien jaar geleden een paar doden vielen door de hitte, schuifelden we soms voetje voor voetje. Hetzelfde gold voor de brug Nijmegen in. Al met al was duidelijk waarom het maximale aantal deelnemers normaal 45000 bedraagt.
Enkele getallen net op het nieuws. Eerste dag 1200 uitvallers (normaal de helft); dat zou nog een stuk meer zijn geweest als de tijdslimiet niet een half uur was opgerekt.
Morgen starten de kwetsbare groepen (30 km en 40 km) een half uur eerder. De sterken onder ons starten op de gewone tijd, ondanks dat morgen dodelijk warm wordt.
Het devies voor morgen: liever uitvallen dan doodvallen.

PS niet meer nagelezen. Ik ga nu slapen.

  • 19 Juli 2016 - 21:48

    Kirsten:

    Mooie prestatie weer! Fijn dat het goed gegaan is. Hopelijk heb je morgen wat minder last van de drukte en valt de hitte mee... Succes met het heropstarten morgenochtend. Knuffel

  • 19 Juli 2016 - 21:52

    Astrid:

    Hoi schat, weer veel respect voor je prestatie en je doorzettingsvermogen. Je behoort volgens de organisatie tot de sterkere groep lopers :) omdat jullie niet eerder mogen starten en de 30/40/40 km lopers wel die als de zwakkere groep worden gezien. :)Ik denk wel dat je het haalt morgen maar ik sluit me wel aan bij je laatste paar zinnen. Liefs en succes morgen.

  • 19 Juli 2016 - 22:17

    Roderick:

    Heel mooie prestatie, nu al. Het voordeel wel van die extra uitvallers is dat het fileleed morgen hopelijk net iets minder zal zijn. Ik heb het volste vertrouwen in de goede afloop morgen. Succes.

  • 19 Juli 2016 - 22:39

    Albert En Gertie:

    Beste Dik,
    Wat een prestatie! En zelfs nog een uitgebreid wandelverslag zodat wij weer aan de zijlijn kunnen meegenieten. Zomte lezen houd je je hoofd koel en beschrijftbe.e.a nuchter. De hitte is dus niet toegeslagen. Succes morgen en houd het hoofd koel

  • 19 Juli 2016 - 23:09

    Marja:

    Hoi Dik,
    Je bent een TOPPER. Je hebt je medaille al verdient.
    Je kunt je verslag ook korter maken hoor, dan heb je meer nachtrust.
    Motto luister naar je eigen lichaam. Jou kennende, ga je over de eindstreep.
    Succes, veel lief Marja

  • 20 Juli 2016 - 01:02

    Marrigje Nieuwenstein:

    Hey Dik,
    Kon de slaap niet vatten en dacht ineens: zou Dik weer vierdaagseverslag schrijven. En ja hoor!!! Uitgebreid en komisch zoals we gewend zijn.
    Start morgen goed op na hopelijk een goede nachtrust en heel veel succes morgen.
    Top hoor, ik doe het je niet na.
    Groetjes Marrigje

  • 20 Juli 2016 - 07:05

    Willemien:

    Dat is een lange dag voor jou geweest. Hoop dat het systeem voor vandaag weer helemaaal geupload is. Maar pittig was het!
    Voor vandaag pffff, veel succes.

  • 20 Juli 2016 - 07:36

    Louise:

    Lieve Dik,

    Goed gedaan hoor zal zeker niet mee vallen met die warmte. Vandaag nog wat warmer pff zal aan je denken. Heel veel succes vandaag. Loes

  • 20 Juli 2016 - 08:11

    Anita:

    Hoi Dik, knap hoor, keep calm and carry on! :-)

  • 20 Juli 2016 - 09:05

    Dirk:

    Beste Dik,

    Respect! Pas goed op jezelf in deze hitte.

    Dirk

  • 20 Juli 2016 - 09:40

    Ans:

    Beste Dik,
    Ik las het artikel in de NRC over het gezond bewegen en de wandelinspanning van de 4 - daagse.Hopelijk wint je gezond verstand voordat je een complete systeemfout hebt. Het belangrijkste voor mij is dat je er plezier aan beleeft, want waarvoor je het het anders?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijmegen

Dik

vierdaagseloper

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 23633

Voorgaande reizen:

18 Juli 2022 - 22 Juli 2022

Eindelijk weer de Vierdaagse

15 Juli 2019 - 19 Juli 2019

de elfde vierdaagse

16 Juli 2018 - 20 Juli 2018

de Vierdaagse van 2018

17 Juli 2017 - 21 Juli 2017

De Vierdaagse van 2017

18 Juli 2016 - 22 Juli 2016

De honderdste Vierdaagse

20 Juli 2015 - 24 Juli 2015

De Vierdaagse van 2015

14 Juli 2014 - 18 Juli 2014

vierdaagse 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

De vierdaagse van 2013

15 Juli 2012 - 21 Juli 2012

Weer de Vierdaagse

17 Juli 2011 - 22 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: