De dag van Groesbeek - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu De dag van Groesbeek - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu

De dag van Groesbeek

Door: dikhuizing

Blijf op de hoogte en volg Dik

21 Juli 2011 | Nederland, Nijmegen

Beste fans,
Allereerst allemaal bedankt voor de reacties en de sms’jes waarmee jullie me ook vandaag weer hebben aangemoedigd. Tis vandaag inmiddels wat laat, dus beantwoorden komt de komende dagen wel.
Eindelijk echt goed geslapen, dat wil zeggen na thuiskomst en lunch als een blok in slaap gevallen een goed uur geslapen en daarna rond half elf het bed ingedoken en wederom als een blok in slaap gevallen en om drie uur redelijk uitgeslapen wakker geworden. Mijn ritme begint zich aan te passen. Voor de collega’s: het ritme laat zich verbazingwekkend snel resetten. Verwacht dus niet dat ik maandag om half vijf op kantoor ben.
Vandaag ook weer on 4.14 uur door het poortje gegaan. De hemel was helder, de maan scheen bemoedigend en Venus straalde in al haar glorie. Daarmee houdt wat je hier ’s nachts aan de hemel ziet ook wel op. Al snel werd het wat lichter en was alleen de maan nog te zien, af en toe bedekt door wat sluierbewolking. In stilte, veel animo om te kletsen was er nog niet, liepen we Nijmegen uit. Dat maakt een heel eigen, moeilijk te beschrijven geluid. Honderden voeten die op het asfalt roffelen in de Nijmeegse straten. Een soort onafgebroken geroezemoes.
Na Nijmegen komt Malden. Een slaapstadje ten zuiden van Nijmegen. De inwoners weten dat ze in een slaapstad wonen en houden zich daaraan, dus is het nogal stil langs de kant van de weg. Alleen midden in het centrum is er een beetje levendigheid.
Dan komt Mook, het tegenovergestelde van Malden, volop sfeer en muziek in de straten. En zo blijft het in alle dorpen die volgen. Misschien zijn de inwoners van Malden gewoon slimmer.
Voor Middelaar een theepauze van 19 minuten genomen en wat gegeten om voorbereid te zijn op de lus, de grote leegte. Maar de leegte valt mee vandaag. Het zonnetje schijnt, de kilometers lijken voorbij te vliegen en in Ottersum, precies halverwege, wordt gefeest alsof ze de finishplaats zijn.
Het blijft lekker lopen door de velden. In Breedeweg gepauzeerd in restaurant De Diepen. Andere lopers hebben het erover hoe erg het hier vorig jaar regende. Regen? Geen regen gezien vorig jaar. Waarschijnlijk waren ze daar een stuk later dan ik. Na 21 minuten weer op weg. Het gaat ineens toch wat moeilijker. Is 21 minuten pauzeren dan toch te lang? Nee hoor, gelukkig gaan de andere lopers ook langzamer, vaak nog langzamer dan ik. Het beruchte klimgebeuren is begonnen. Nou valt het klimmen wel mee, vergelijk het een beetje met de Abtstraat (voor fietsende plaatsgenoten) of een wat langer uitgevallen versie van de Kaalheide. Ik realiseer me dat ik niet alleen op de fiets klimmen leuk vind, maar ook als ik loop. Dit is mijn terrein en terwijl veel lopers lopen te zuchten heb ik een beetje het gevoel dat ik vleugels heb.
Groesbeek is de laatste wat grotere plaats op weg naar Nijmegen. Ook hier weer volop feest. En dan de Zevenheuvelenweg. Als het meezit, tel je er vier, ook nu weer van de orde van de Abtstraat, en het blijft gewoon goed gaan. Onderweg hoor je dat je niet de enige bent die de Vierdaagse een stoomwals van emoties vindt. Een boom van een kerel vertelt dat hij op de laatste dag altijd vlak voor Cuijk zijn “natte moment” heeft. De mensen om hem heen knikken begrijpend. Kennelijk zijn er meer natte momenten.
Het laatste stuk naar de finish blijft goed gaan. Wel begint het te betrekken, maar we bereiken zonder een nat hemels moment de Wedren.
Vandaag 9 uur en 15 minuten onderweg geweest. Effectief dus 8 uur 35 minuten gelopen over 49,4 km. Eindelijk een normaal gemiddelde.
Op de Wedren even op mijn gemak gezeten. Astrid is vandaag bij Marja, de vriendin, niet de schoonzus, dus ik haast me niet. Weer op weg gaan valt dan toch ineens tegen. Verdwenen is de adrenaline die me vleugels gaf. Je ziet na afloop niet voor niets zo veel lopers moeizaam huiswaarts strompelen. De wolken worden steeds donkerder, maar ach dat zal wel komen door de donkere zonnebril die ik op heb. Het is te merken dat de adrenaline uit mijn lichaam is verdwenen. Ik heb het bij het binnengaan van de tunnel ineens koud, duidelijk symptomen van een beginnende shocktoestand. Gelukkig toch niet. Er is een koude wind opgestoken die recht de tunnel in waait. Goed en wel de tunnel uit, nog een paarhonderd meter van huis, barsten de wolken ineens open. Was het toch niet mijn zonnebril waardoor ze zo donker waren. Binnen enkele tellen ben ik doorweekt. Het loont voor de kleine afstand die me rest niet om de regenkleding nog uit te pakken. Gelukkig brengt het noodweer de adrenaline weer terug in mijn bloed. En zo kunnen we getuige zijn van een zeldzaam tafereel: een vijftigkilometerloper die in looppas naar huis rent.
Het schema binnen was ook wat anders dan anders. Eerst de natte spullen uit dan een douche, dan thee en eten en dan slapen. Ik merk dat de adrenaline nu echt weg is.

Veel liefs en tot morgen,

Dik

  • 21 Juli 2011 - 20:39

    Jose De Bruijn:

    Hoi Dik, wat jammer dat het morgen alweer erop zit ; geen loopverslag meer! Maar wat gaat dat goed met jou zeg ; geen epistels over blaren en andere pijnlijke dingen. Echt top!
    En dan morgen ; tja, volgens mij vlieg jij naar de finish. Helemaal verdiend!
    Dus laatste keer van mij : toch nog veel succes en hopelijk zonder veel hemelwater!
    Ciao

  • 21 Juli 2011 - 21:02

    Kirsten:

    Hoi paps,
    Na alle enthousiaste verhalen op onze prefab bank ook nog even je website gelezen :) weer leuk om even mee te mogen genieten van je avonturen. Het nat worden in de laatste meters voor dit huis herken ik van een van de eerste tochtjes van mijn werk hier naartoe... Nat tot op het bot :S maar gelukkig hebben we hier inmiddels een warme douche :) Ik hoop dat Nimbo zich morgen een beetje wil gedragen! En petje af voor het sprintje na ruim 150 km wandelen... Jammer dat de pers dat niet opgepikt heeft, zouden toch mooie beelden zijn voor het vierdaagsenieuws :P Succes morgen, we zullen op je wachten op de via Gladiolia en het hardste klappen van allemaal.
    Liefs Kirsten

  • 21 Juli 2011 - 21:33

    Astrid:

    Wat zieluggggggggggggg, nu voel ik me wel een beetje schuldig hoor. Ben ik er een keertje niet als je thuiskomt regen je kletsnat en kan dan geen eens een bakkie thee zetten voor je. Maar ik heb nu wel eindelijk je t-shirt. Morgen word het beter, veel beter want dan zijn we met meer om je toe te juichen voordat je bij de finish bent en om je te verwennen na de finish.Ben wel erg blij dat het vandaag beter ging dan de eerste twee dagen. De meeste mensen puffen bij de heuvelroute en jij loopt er fluitend overheen. :) Tja verschil moet er zijn. Waarschijnlijk ben je in een vorig leven berggeit geweest ofzo of gewoon een bergbewoner. Nog 1xvroeg opstaan, je teentje verzorgen en dan is het feest!!!!!! Liefs Astrid xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijmegen

Mijn eerste reis

de vier keer 50 km

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2011

De dag van Cuijk

21 Juli 2011

De dag van Groesbeek

20 Juli 2011

De dag van Wijchen

19 Juli 2011

De dag van Elst

18 Juli 2011

nog 13 uur
Dik

vierdaagseloper

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 23654

Voorgaande reizen:

18 Juli 2022 - 22 Juli 2022

Eindelijk weer de Vierdaagse

15 Juli 2019 - 19 Juli 2019

de elfde vierdaagse

16 Juli 2018 - 20 Juli 2018

de Vierdaagse van 2018

17 Juli 2017 - 21 Juli 2017

De Vierdaagse van 2017

18 Juli 2016 - 22 Juli 2016

De honderdste Vierdaagse

20 Juli 2015 - 24 Juli 2015

De Vierdaagse van 2015

14 Juli 2014 - 18 Juli 2014

vierdaagse 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

De vierdaagse van 2013

15 Juli 2012 - 21 Juli 2012

Weer de Vierdaagse

17 Juli 2011 - 22 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: