Een rustige derde dag - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu Een rustige derde dag - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu

Een rustige derde dag

Door: Dik

Blijf op de hoogte en volg Dik

23 Juli 2015 | Nederland, Nijmegen

Hallo lieve allemaal,
De koudwaterkuur en de eigenhandige massage hadden hun werk goed gedaan, dus vanmorgen verscheen ik weer redelijk fris aan de start. Dat wil zeggen, ik moest mijn lichaam wel uitleggen dat het de bedoeling was dat het normaal functioneerde. Mijn maag had het idee dat hij een rustdag kon nemen. Dus heb ik eerst onderweg een paar pretzels van een klein kindje gebietst om mijn spijsvertering op gang te krijgen. Daarna voorzichtig een banaan erachteraan voor wat extra vulling en tegen de tijd dat ik mijn eerste pauze inlaste, in mijn vaste tent bij Plasmolen, leek alles weer normaal te functioneren.
Vandaag ging de tocht naar het zuiden, langs het Maas-Waalkanaal en een stukje langs de Maas. In het oosten kwam de zon op aan een strakblauwe lucht. Bij die lage stand scheen hij onder mijn hoed door in mijn linkeroog. Gelukkig is dat kleurecht, dus erg was dat niet, maar af en toe draaide de route iets oostwaarts met als gevolg dat ik al vroeg mijn zonnebril moest opzetten.
Ondanks de dreiging van een zonovergoten dag werd het anders dan voorgaande jaren ideaal wandelweer met een heerlijk fris windje en redelijk wat stratocumuli die de zon regelmatig aan het oog onttrokken. In een lekker tempo bereikten we de eerste controle, die er wat chaotisch aan toe ging. Het begon met de aankondiging van controle over 1000 m. Ja, dan loop je dus 10 minuten met je kaart in de hand uit te kijken naar de controleurs. Vervolgens staan er een paar controleurs en komt de rest nog eens 100 m verder, zodat menigeen wanhopig naar controleurs stond uit te kijken. Later was er heel wat discussie met de lopers van de overige afstanden, want alleen de 50 km lopers hadden de controle gehad en de rest tot dicht bij het einde kennelijk geen een. En wij wisten ondertussen niet meer zeker of de controle voor of na de splitsing was, hetgeen uiteraard tot een ongemakkelijk gevoel bij de kortere-afstandslopers leidde.
In de tweede helft van de extra lus raakte ik aan de praat met een paar keurige jongemannen. De ene was woonachtig in Groesbeek en had zich al jaren voorgenomen eens de Vierdaagse te lopen, aan welk voornemen hij thans gevolg gaf. Omdat dit zijn eerste keer was, was alle informatie die wij hem konden verstrekken interessant voor hem, hetgeen hem een aangenaam toehoorder maakte. De andere, afkomstig uit Hilversum, was dit jaar 18 geworden en liep nu voor het eerst de 50 km, nadat hij eerder al de 30 en de 40 had gelopen. Dit was zijn negende keer. Wat hij na volgend jaar, zijn tiende en meteen de honderdste Vierdaagse, wist hij nog niet aangezien zijn studie zo veel tijd vergde dat trainen moeilijk werd. Ik heb hem de tip aan de hand gedaan om net als ik ’s avonds regelmatig te voet huiswaarts te gaan.
Deze laatste jongeman was wel buitengemeen charmant. Hij deelde mee dat zijn vader de 40 km liep, om mij vervolgens aan te kijken en enigszins aarzelend op te merken: “maar, … ik neem aan dat u ook de 40 km mag lopen …” Niet alleen had hij u gezegd, wat nog eens bevestigde dat het een keurige jongeman was, ook had hij de beleefdheid schaapachtig te kijken toen ik zei dat ik zelfs de 30 km mocht lopen. Kortom een knul naar mijn hart.
We bleven samen tot restaurant de Diepen, vlak voor de eerste klim, waar wij een lunchpauze hielden. Ik nam thee, mijn reisgenoten iets fris en een kop soep. Een van mijn reisgenoten merkte op dat de soep volgens hem van echt zeewater was gemaakt. Brr, weer een kans gemist.
Na de lunch begon de klim en zoals ik al eerder heb gezegd, kom ik dan in het soort terrein dat ik gewend ben, wat aan mijn tempo te merken is. Al snel raakte ik gescheiden van mijn metgezellen en in het gedrang leek het verloren moeite hen op te wachten.
Aldus geraakte ik in ras tempo in Nijmegen, waar ik iets voor tweeën de finish passeerde. Een paar minuten sneller dan gisteren dus; en dat terwijl de afstand 600 m meer bedroeg.
Thuisgekomen heb ik wat thee gedronken en me daarna weer aan Ludo’s badritueel onderworpen. Weer een beurt extra, vier dus, en de laatste beurt dan ook nog eens twee keer zo lang. Dat bewijst maar eens dat bijna alles trainbaar is; als ik het maar vaak genoeg train, gaat het volgend jaar vanzelf. Ik heb me vast voorgenomen dit niet te gaan trainen.
Na het badgebeuren heeft Astrid me heel lief gemasseerd. Ze heeft een jaar fysiotherapie gestudeerd voordat ze haar fitness begon. Mijn benen zijn nu weer lekker soepel. Ik heb goed opgelet, zodat ik nu ook een klein beetje weet hoe het echt moet.
En daarmee komt ook aan deze dag een einde. Nog een keer vroeg naar bed en dan morgen weer de laatste loodjes.

  • 23 Juli 2015 - 21:02

    Willemien:

    Hoi Dik, leuk verhaal weer.

  • 23 Juli 2015 - 21:04

    Willemien:

    Oh er is wat weg gevallen of zo.

    K doe mijn duimpje weer omhoog voor je. Groetjes ook voor Astrid.

  • 23 Juli 2015 - 22:22

    Marja D.:

    Hoi Dik,
    ja, morgen staan we er weer. Voor het eerst weer sinds 2 jaar, met thee, extra water, banaan, krentenbol etc.
    Om maar vast mee te voelen met je: ook wij gaan vannacht rond 4 uur ons bed uit, om Laura op het vliegtuig te zetten.
    geeft je een belletje als je in de buurt van Cuijk bent. Ik sta weer op de vaste plek, aan de linkerzijde van de bocht.
    Succes
    Marja & Rein

  • 23 Juli 2015 - 22:49

    Ludo:

    Dik, je bent een fenomeen. Hoe krijg je het voor elkaar om na zo'n inspannende tocht nog uitvoerig verslag uit te brengen. Ik acht je zelfs in staat om hier en daar te doen rijmen. ☺
    Het wordt morgen mooi wandelweer.
    Veel plezier.
    Ludo

  • 24 Juli 2015 - 08:48

    Dirk:

    Dik,
    Ik geniet van je verslagen! Ik wens je een voorspoedige 4e wandeldag.

    Beste groeten,
    Dirk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijmegen

De Vierdaagse van 2015

wandelevenement

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2015

Het zit er weer op

23 Juli 2015

Een rustige derde dag

22 Juli 2015

Eindelijk ongeschokt

21 Juli 2015

Andermaal schok

20 Juli 2015

Schok
Dik

vierdaagseloper

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 23632

Voorgaande reizen:

18 Juli 2022 - 22 Juli 2022

Eindelijk weer de Vierdaagse

15 Juli 2019 - 19 Juli 2019

de elfde vierdaagse

16 Juli 2018 - 20 Juli 2018

de Vierdaagse van 2018

17 Juli 2017 - 21 Juli 2017

De Vierdaagse van 2017

18 Juli 2016 - 22 Juli 2016

De honderdste Vierdaagse

20 Juli 2015 - 24 Juli 2015

De Vierdaagse van 2015

14 Juli 2014 - 18 Juli 2014

vierdaagse 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

De vierdaagse van 2013

15 Juli 2012 - 21 Juli 2012

Weer de Vierdaagse

17 Juli 2011 - 22 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: