Hardleers op de derde dag - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu Hardleers op de derde dag - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dik Huizing - WaarBenJij.nu

Hardleers op de derde dag

Door: Dik

Blijf op de hoogte en volg Dik

17 Juli 2014 | Nederland, Nijmegen

Hallo lieve allemaal,
Vandaag was mooi, warm en zonnig weer beloofd, dus had ik mijn regenbroek, onderhemd en nog wat overtollig spul thuis gelaten. Dat liep in elk geval wat lichter. Maar omdat ik soms wat dom en hardleers ben, had ik net als de afgelopen dagen mijn fluoblauwe sokken aangetrokken. Binnenstebuiten, dat wel. Zoals jullie van vorig jaar misschien nog weten, had ik met warm weer nogal wat irritatie opgelopen van die sokken. Zo ook dit jaar. Alle factoren waren aanwezig, dus toen ik thuis kwam, bleken mijn voeten rondom zwaar geïrriteerd met zelfs een klein blaartje op de plaats waar de naad had gedrukt ondanks dat de sokken binnenstebuiten zaten. Astrid vond mij dan ook niet wat dom, maar erg dom. Gelukkig hebben we wat Compeed liggen voor op de blaar en heb ik de beige sokken ook bij me. Die gaan dus morgen aan. Definitief exit blauwe sokken.
Vandaag wil ik eerst twee kanjers extra vermelden. De eerste zag ik vlak na de start. Daar liep als deelnemer iets wat op het eerste gezicht een jongetje van een jaar of twaalf was. Toen ik hem inhaalde, bleek het een kleine Japanner te zijn van hooguit 1,40m. Op zijn rug hing een bordje waarmee hij zich verontschuldigde voor zijn wat minder hoge tempo: Sorry, I am only 84 years old and I am doing what I can. Later, inmiddels over de helft, werd ik ingehaald door een meisje dat druk met een paar mannen aan het kletsen was. Haar hoofd kwam ongeveer tot aan mijn navel. Niet omdat ze ook maar 1,40m was, maar omdat ze in een rolstoel zat die ze blijmoedig voortbewoog. De verkeersdrempel die ze schijnbaar moeiteloos nam, moet voor een wandelaar zonder beperking het equivalent zijn van een muurtje van een halve meter. Later, inmiddels de zeven heuvelen voorbij, heb ik haar nog eens gezien. Ik heb wel eens gezien hoe rolstoelers die oprollen; een onvoorstelbare prestatie.
Als je dergelijke kanjers ziet passeren, verdwijnen alle kleine pijntjes in het niet. Morgen zal ik aan ze denken, mochten mijn voeten opspelen.
De warmte en de zon vielen het eerste deel van de tocht mee. Het opkomen van de zon ging gepaard met het verschijnen van redelijk wat cumuluswolken die de zon het grootste deel van de tijd aan het oog onttrokken. Bij de eerste pauze heb ik me al wel vast ingesmeerd. Nu met normale zonnebrandcrème factor 50. Ik kan wel een uurtje onbeschermd in de zon werken, dus dit moet tot ver in het weekend volstaan. De eerste uren bleek het niet nodig te zijn. Ook het feit dat de bomen nog steeds aan de verkeerde kant van de weg staan, deerde niet.
Bij de tweede stop, net voor het begin van het klimwerk, heb ik onnodig veel tijd verloren. Ik wilde namelijk naar de wc. Eerst geprobeerd bij de plaatselijke sportclub. Die hadden wc's in een vrachtauto waar een lange rij wachtenden voor stond. Dus 200m doorgelopen naar de plaatselijke feestzaal De Diepen. Daar zit de thee in smerige styrofoam bekers, maar met de toenemende warmte merk je dat toch niet. Helaas stond ook hier een lange rij, nog langer dan de eerste.
Toen ik de feestzaal weer verliet, was de zon er inmiddels in geslaagd de wolken te verdrijven. Vanaf dat moment was het dus afzien in de hitte. Nu ben ik gewend te klimmen, dus kwam ik redelijk snel omhoog, waarna de zinderende Gelderse hoogvlakte volgde. Gelukkig werd er vanaf Groesbeek weer extra water uitgedeeld door Vitens, de Marine, de FNV en door tal van goedwillende particulieren. Ook bananen, appels, drop, zoutjes, komkommers, enz. werden met gulle hand verspreid. Mijn hoed heeft zijn diensten weer bewezen. Ik heb hem regelmatig ondergedompeld in een bak water en nat op mijn hoofd gezet. De zon is dan zo druk bezig met het laten verdampen van het water, dat hij je hoofd ongemoeid laat.
En zo bereikten we zonder noemenswaardige problemen de finish. Ondanks het warme weer starten we morgen gewoon om vier uur. De andere afstanden starten wel wat vroeger dan normaal. Ditmaal een massage gehad van ene Roy. En daarna thuis ontdekt wat mijn sokken hadden aangericht.
PS: Over te nemen teab: Vier paar zgan fluoblauwe wandelsokken maat 39-41. Eventueel ook gratis af te halen.

  • 17 Juli 2014 - 19:03

    Astrid:

    Dit mannetje was niet een beetje dom maar gewoon eigenwijs. Ik had nml vorig jaar al gezegd gooi ze toch weg. Voor we naar Nijmegen vertrokken ook al gezegd dat hij beter zijn oude mee kon nemen dus niks geen sokken om over te nemen, die gaan gewoon de vuilnisbak in.
    Verder ben ik wel trots op je hoor xxx

  • 17 Juli 2014 - 19:55

    Willemien:

    Onze duimpjes ook omhoog voor deze mensen!
    Mooi dat je het weer gehaald hebt, en voor morgen hopen we dat het meevalt.
    We nemen wel een extra slokje voor je!!

  • 17 Juli 2014 - 19:56

    Albert En Gertie:

    Beste Dik,
    Wat een leuke schrijfstijl en leuke verhalen! Wij vinden het een hele prestatie en dan al helemaal in de warmte. Veel sterkte en ook plezier toegewenst de komende wandeldagen. Loop je ook bij ons langs...:)
    H gr ook aan Astrid,
    Albert en Gertie

  • 18 Juli 2014 - 16:04

    Kirsten:

    Super gedaan weer :) toch hebben die massagewerk goed gedaan, je kraakte volgens mij iedere dag minder ipv meer... Genoet zo vsn een welverdiend bad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijmegen

Dik

vierdaagseloper

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 23621

Voorgaande reizen:

18 Juli 2022 - 22 Juli 2022

Eindelijk weer de Vierdaagse

15 Juli 2019 - 19 Juli 2019

de elfde vierdaagse

16 Juli 2018 - 20 Juli 2018

de Vierdaagse van 2018

17 Juli 2017 - 21 Juli 2017

De Vierdaagse van 2017

18 Juli 2016 - 22 Juli 2016

De honderdste Vierdaagse

20 Juli 2015 - 24 Juli 2015

De Vierdaagse van 2015

14 Juli 2014 - 18 Juli 2014

vierdaagse 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

De vierdaagse van 2013

15 Juli 2012 - 21 Juli 2012

Weer de Vierdaagse

17 Juli 2011 - 22 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: